Sunday, June 13, 2010

505 mennesker har vært i verdensrommet

Sist gang jeg var hos frisøren snakket vi om romreiser, om kolonier i verdensrommet og om at jorda snart er for liten. Jeg viste henne et Stephen Hawking sitat som jeg har skrevet ned i notatboken min:

"I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space. There are too many accidents that can befall life on a single planet."

Hun klippet meg rundt ørene og nikket med hodet. Hennes sønn Max, nå 14 måneder gammel, skal bli astronaut når han blir stor. "Jeg vet ikke" sa hun til meg, "det er kanskje et slags overlevelsesinstinkt, hvis han kommer seg ut dit så vet jeg at mine gener lever videre."

Definisjonen på en astronaut er en som har reist lenger enn 100 000 kilometer over havoverflaten. Definisjonen på en kosmonaut er nok den samme. 505 mennesker har gjort det hittil. Jeg har ikke tallet på hvor mange dyr, eller bananfluer. Men de har vært der, de også.

Uansett, jeg vil bare si: Lykke til, Max.

No comments:

Post a Comment